(ACHTERGROND) Nederlanders eten te zout. ‘Zorgwekkend’ noemt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu de uitkomsten van een onderzoek naar de zoutconsumptie.
Zie ook:
Ruim acht op de tien Nederlanders eten meer zout dan het aanbevolen maximum van 6 gram per dag. Volwassen mannen eten gemiddeld 9,9 gram per dag en vrouwen 7,5. Dat blijkt uit een onderzoek van het RIVM naar het gebruik van zout. Drie vragen aan twee deskundigen.
Chef-kok Piërre Wind
Hoe belangrijk is zout voor een kok?
"Het is een van de tovermiddelen om een maaltijd lekker te maken. Maar dat is alleen zo als je niet té veel gebruikt. Als kok zet ik mijn gasten bewust geen menu voor met alleen maar zoute gerechten. Af en toe is het heerlijk om stokbrood met boter en zout te eten. Ik zeg: gewoon doen. Het probleem is dat consumenten geen goede balans vinden met het eten. Dat komt voor het grootste deel ook doordat fabrikanten niet duidelijk vermelden hoeveel zout ze in hun producten stoppen. Of neem sausjes en kant-en-klaarmaaltijden. Daar gooien producenten klakkeloos een lading zout bij om de smaak te verhogen. Zelfs in ijs zit tegenwoordig zout."
Kunt u zonder zout in de keuken?
"Ik denk dat je goed eten kunt maken zonder zout. Voor gezond eten is het vooral erg belangrijk dat je verse ingrediënten gebruikt. Tijdens de koksopleiding leer je dat overal zout bij moet, maar dat is niet zo. Ik laat gasten in mijn restaurant zelf bepalen of ze dat erbij willen. Als ik een recept verzin, probeer ik juist aan andere smaakmakers te denken."
Wat zijn goede alternatieven?
"Steeltjes van kruiden, een vleugje citroensap of sinaasappelrasp. Of doe eens koffie in de tomatensoep. Natuurlijk geen sloten koffie, alleen een paar druppels. Dat geeft heel veel smaak aan de soep, terwijl er geen koffiesmaak aan zit. Ook kaas is heel zout. Een tip: doe geen parmezaanse kaas over de carpaccio, maar rasp er eens wat rauwe bloemkool of broccoli overheen. Dan krijg je echt het gevoel alsof je kaas zit te eten."
Roy van der Ploeg, woordvoerder van het Voedingscentrum
Waarom moeten we minder zout eten?
"Het is superslecht voor je om meer dan 6 gram zout per dag te eten. Dat adviseert ook de Gezondheidsraad. Het zorgt namelijk voor een hoge bloeddruk, waardoor je weer een grotere kans hebt op hart- en vaatziekten. Als iedereen onder de norm blijft, scheelt dat naar verwachting 2.500 sterfgevallen per jaar. Het Voedingscentrum wil daarom ook dat het zoutgebruik door consumenten drastisch minder wordt."
Dus niet langer die te zoute boterham met kaas als ontbijt?
"Ook alternatieven hebben veel zout, dat is juist het lastige. Als consument kun je nauwelijks voorkomen dat je te veel zout eet. Natuurlijk kan iemand zelf bepalen hoeveel zout er bij de aardappels gaat, maar het probleem is dat producenten steeds meer zout toevoegen aan hun producten. Ook aan zuivel, vlees en brood, dingen die de meeste mensen dagelijks eten. Bijna iedereen eet dan ook te veel zout. De thuiskok heeft maar een kleine invloed, het probleem ligt voornamelijk bij de fabrikant."
Wat moet er gebeuren om de hoeveelheid zout terug te dringen?
"Het is belangrijk dat wettelijke eisen worden gesteld aan het zoutgehalte van een product. Bij de bakkers is een positieve ontwikkeling te zien. In brood is de hoeveelheid zout de laatste jaren al flink verlaagd. De bakkers hebben zelfs bij de minister aangedrongen op maatregelen als fabrikanten te veel gebruiken. Daar kunnen andere sectoren een voorbeeld aan nemen."
De Consumentenbond startte vorig jaar een campagne om voor elkaar te krijgen dat fabrikanten minder zout in hun artikelen stoppen.



Sorteer reacties


















